Konsten att göra en sak i taget

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestPrint this page

av Leo Baubata:

Det finns ett japanskt uttryck: ”ichigyo-zammai” som innebär att ägna sin fulla koncentration åt det man gör i stunden. Den japanske författaren Shunryu Suzuki beskriver denna praxis i sin bok: ”Zen Mind, Beginners mind” och han menar att denna praxis att vara fullkomligt koncentrerad här och nu i den aktivitet vi just håller på med är detsamma som att utföra en andlig ritual. ”Istället för att ha vissa heliga föremål och tillbe dem emellanåt, kan vi bara koncentrera oss på den aktivitet vi håller på med i varje ögonblick” skrev Suzuki.

”När du bugar dig- buga och ingenting annat, när du sitter- sitt och ingenting annat, när du äter- ät och ingenting annat.”

Han sade att när vi fokuserar på att göra detta enda, uttrycker vi vår sanna natur till fullo.

Det är en vacker idé, att när vi inte är närvarande, kan vår sanna natur inte få sitt fulla uttryck. Och omvänt, när vi verkligen gör det vi gör och ingenting annat (oavsett vad) kan hela vårt sanna jag uttrycka sig genom oss.

Ofta är detta lättare sagt än gjort dock, ofta är vi okoncentrerade och splittrade. Tänk bara på hur vi hoppar hit och dit när vi surfar på nätet, kontrollerar våra mobiler samtidigt som vi gör andra saker eller stressar igenom en sak för att hinna med nästa grej på ”att- göra- listan”, tänker på helt andra saker när någon talar till oss och blir irriterade på någon som lägger sig i det vi håller på med. Ofta gör vi vardagliga saker rutinmässigt och utan fokus för att vi tycker de är tråkiga.
Så, om vi för det mesta inte alls är fullständigt koncentrerade på en enda sak vi gör, hur kan vi då prova denna andliga aktivitet; att ha full koncentration på det vi gör i stunden.

Göra en sak i taget

Det här är påminnelser till mig själv som jag har tränat på och som du kanske också vill prova:
Vad du än ska göra, rikta hela din uppmärksamhet på handlingen och ha avsikten att du ska vara helt närvarande, bestäm dig för att inte göra någonting annat. Du kan tex tänka för dig själv; ”nu ska jag bara gå”, ”nu ska jag bara läsa” eller ”nu ska jag bara dricka te.” Detta fokus kan kännas som om du öppnar upp en vidöppen medvetenhet som du aldrig upplevt tidigare. När du märker att du börjar fundera på något annat, ditt fokus dras till något annat eller du börjar känna motstånd, bara återgå till att vara koncentrerad och fullt närvarande i aktiviteten.

Töm sinnet på alla förutfattade meningar du har om en viss aktivitet och var i stället nyfiken på hur aktiviteten faktiskt är, just nu, när den händer. Tillåt dig att bli överraskad. Behandla varje objekt med samma vördnad, se magin i varje ögonblick och i varje aktivitet som hör till livet. Bara skriv, bara duscha, bara ge någon din fulla uppmärksamhet.
Genom att ge varje aktivitet vår kärleksfulla uppmärksamhet, behandla varje person, varje objekt och allting i livet som att det är värdigt respekt, kärlek och tacksamhet- tar vi livet på allvar. Vi engagerar oss helt och fullt i det, med ett leende och en bugning.

Artkelförfattaren, Leo Baubatas hemsida: zenhabits

ANNONS
RELATERADE ARTIKLAR: