Att klaga gör dig sjuk

klaga
av Sharmini Gana:
Vi är alla skyldiga, vi klagar på människor eller situationer i våra liv. Vi kanske säger att vi ”ventilerar” i ett försök att kamouflera att vi klagar, men i grunden är det samma beteende.
På ytan, kan det verka oförargligt att klaga – det kanske till och med framstår som något som hjälper oss att må bättre – men klagandet kan få allvarliga fysiska och psykologiska konsekvenser.

Vår kultur verkar uppmuntra klagandet – vi klagar på vårt arbete och på att vara utarbetade, vi klagar över tidsbrist och att vi är för upptagna för att kunna njuta av livet, vi klagar på politiken (en tidlös favoritsysselsättning för många människor), vi klagar på familjemedlemmar och familjeproblem, vi klagar på sömnbrist och att vi är utmattade och vi älskar att klaga när vi är sjuka – listan kan göras lång…
Även om vi själva inte klagar så mycket (åtminstone är det vad vi tror, men jag hoppas att den här artikeln får dig att ta en ordentlig titt på dina egna ovanor, vilket jag själv fick göra) känner vi alla till någon som klagar oavbrutet, så vi vet hur dränerande det är att umgås med en gnällspik.

Så, hur påverkar klagandet oss? Det påverkar hur hjärnans synapser länkar till varandra – detta är en grundläggande premiss i neurovetenskapen. Varje gång du klagar förstärker du samma länk vilket gör att den blir mer aktiv. Gör det ofta nog och det kan bli din standardinställning. Negativa tankar föder negativa tankar och du kan lätt hamna i en loop av negativt tänkande och kronisk klagan.

Forskarna har länge känt till att förhöjda kortisolnivåer (stresshormoner) försämrar inlärningsförmågan och minnet, sänker immunförsvaret och försämrar bentätheten, främjar viktökning och hjärtsjukdom, fetma och diabetes och förutom att höja blodtrycket höjs också blodets kolesterolnivå. Kronisk stress och förhöjda kortisolnivåer ökar också risken för depression och psykisk sjukdom samt kan förkorta vår förväntade livslängd rent generellt.

Dessutom så drar elände till sig elände, kaka söker maka, så människor som klagar mycket tenderar att ha likadana vänner, vilket ytterligare förstärker hjärnans mönster. Gnällspikarna påverkar också människorna de har runt omkring sig. Det kanske har hänt dig också någon gång, att när någon klagat över vad som hänt dem så har du bidragit med en egen eländesberättelse, för att visa din sympati? Det är lätt gjort även för den som vanligtvis är positiv och inte brukar klaga. Ibland leder detta till en lång konversation som helt och hållet består av olika klagomål, tex om allt negativt som händer i världspolitiken eller rädslan och ilskan över andra händelser runt omkring i världen. Fråga dig själv hur du känner dig efter en sådan konversation?

Hur man sluta klaga

Eftersom det är mänskligt att behöva ”ventilera” då och då, så kommer här några tips som hjälper dig att undvika att klagandet går till överdrift:

Ta time out och ett steg tillbaka från det som stör dig, för att dämpa dina känslor/din ilska. Andas lugnt och djupt, ta en promenad i naturen, gå till gymmet, meditera eller göra något annat som är roligt eller avkopplande för att lugna ner dig.

Skriv ner det som stör dig — skrivandet kan hjälpa oss att bättre förstå varför vi är upprörda och det kan hjälpa oss att se situationen ur ett mer balanserat perspektiv.

Ta ansvar för din del i situationen. Skyll inte bara på att den andra personen gjort fel. Vad kan du lära dig av situationen, vad är undervisningstillfället i det här problemet? Introspektion hjälper till att hitta balansen och öppnar för en lösning av problemet- eller för beslutet att låta saken bero.

Om du behöver ”ventilera” något, låt lyssnaren få veta om det i förväg, så att de är förberedda och ges chansen att tala om ifall det inte passar just nu.

Håll inte på för länge – detta är viktigt, eftersom vi människor tenderar att lägga till och dramatisera historien när vi klagar och gnäller. Håll på i max 2 minuter för att undvika dramatiseringar och utvikningar. Be den som lyssnar att ingripa och försiktigt men bestämt stoppa dig om du överskrider de 2 minuterna – ni kommer båda att vara tacksamma för det.

Kom ihåg att klagandet påverkar din energi, ditt humör, hjärnans aktivitet och kroppens stressnivåer. Om du behöver ventilera, håll det kort och koncist, för allas vår skull — men framför allt för din egen.

källhänvisningar:
källa
källa
källa
källa

Artikelförfattare: Sharmini Gana
Hemsida: sharminigana
Artikeln är hämtad från sidan: collective-evolution.com

ANNONS


Du gillar kanske också...